Rundt i Danmark

08-08-2019

For efterhånden mange år siden var hr. Mand og jeg på en Middelaldertur i Jylland. Vi startede i Skanderborg, hvor Mærsk Stig fortæller Ingeborg, at hendes mand kongen er dræbt. Og så fortsatte vi ellers ned gennem Jylland. Grathe hede, hærvejen, Løgum kloster, så mange kirker, at jeg fik kridtsmag i munden. Vi havde en flot ekstra oplevelse i Jelling, da en lille flok ryttere kom ridende forbi kirken. De havde kapper på og passede i den grad ind.

Vi sluttede ved Dannevirke, som er et meget større anlæg end min lærer i folkeskolen sagde.

Dannevirke ligger i Tyskland nu, det danske turistbureau, vi spurgte, havde ingen anelse om hvor. Men vi fandt en bog i boghandlen i Husum, hvor vi i øvrigt spiste en god middag.

Bonusinfo: Det har passet godt til os at lave ture med et tema.

11-07-2019

I november købte vi vores julegave gennem Spot deal, det var et to dages ophold på Aarøsunds badehotel, det er i Haderslevs kommune. Og så passede det med vores ø-ture, ingen af os kendte øen. Det var vi ikke alene om. " Nej, det er ikke Orø, der har vi været. Det er også en dejlig ø".

To ting tog fusen på os.

1. En tysk bunker fra 1. Verdenskrig, sikke en fantastisk akustik, vi sang så det drønede.

2. På Årø ligger der en vingård, den besøgte vi. Aftenen før havde vi fået deres hvidvin til maden, den var overraskende god, så vi slog et smut forbi. Vi fik et glas hver og delte en Flammkuchen, ikke ilde.

Vi købte også en flaske hvidvin med hjem.

Der bor ca. 155 mennesker på Årø i dag, 10 unge mænd fra øen mistede livet i 1. Verdenskrig

Bonusinfo;: Færgeturen til Årø koster 40 kr. t/r, og den sejler hver halve time, turen tager under 10 min.

10-07-2019

Siden vi første gang var forbi Christiansfeld, har byen været et fast stop, hver gang vejen har ført os til Sønderjyllslland.

En kop kaffe med honningkage til.

De smukke bygninger.

Det restaurerede hus til Søstremenigheden.

Brødremenigheden kirke

Bonusinfo: En fremragende maler er udstillet på museet.

10-07-2019

I september 18 startede vi vores ø-ture med at tage til Læsø. Virkelig en dejlig ø, desværre havde vi kun to overnatninger, hvad der var alt for lidt.

En uges tid havde været passende. Vi skulle se alt for meget i for kort tid.

Især saltsyderiet gjorde indtryk på os.

Bonusinfo: Det er gratis at køre med bussen.

19-06-2019

I går var vi ude med byvandringsgruppen. Vi var ude på den Refshaleøen, der hvor B&V  i sin tid lå. Spændende sted jeg havde aldrig været der før, det er lidt råt, ikke på den barske måde. Vi tog derud med linje 9A fra Christianshavns torv, det er linje 9A's endestation.

Og selvom den kører forbi Christiania, var det helt almindelige mennesker, der sad i bussen. Og der var ingen, der hang uden på bussen for at køre gratis med. (Det har jeg læst i en Facebookgruppe, at man gør med 1A i København.) Men den slags mærkværdigheder slap vi for.

Der var mange mennesker derude, det var fint, fint vejr. Reffen består at et utal af madboder, hvor man selv går hen og køber sin mad, og andre steder kan man købe drikkevarer, de har også alkoholsfri øl. Og en æblecider, den var ikke alkoholsfri, jeg tror, den lå på en 7 %. Priserne er rimelige, man kan kun betale med kort.

Hr. Mand, B. og jeg fik en vegetarisk platte, tyrkisk, den var rigtig god. Andre fik en indisk kyllingeret, A. var begejstret, M. fik grillet makrel. Og J. fik pølser og pommes frites, der var en salat med, men det spiser J. Ikke, så den spiste M.

Bonusinfo: Antimuslimsgrupper bruger København som skræmmebillede, det kan være ret morsomt, som at 1A kører på Nørrebro.