02-03-2019

Reklamens magt

Det sker, at jeg sidder og spiller på min tablet. Og da jeg ikke vil betale for min last, så må jeg finde mig i at se en reklame en gang imellem. Det går såmænd også udmærket, jeg bliver ikke rigtig fristet. En af dem går mig lidt bekymret, den handler om hypnose på en eller anden måde for at hæve standarden i en klasse. Det tiltaler mig ikke. Jeg ved godt, at hypnose virker, men at bruge det i en skole får mig umiddelbart til at stejle. Det er et eller andet med den frie vilje.

Men jeg er efterhånden fristet af en anden reklame, som kommer tit, den handler om silikonelåg, der kan trækkes og bruges til alt muligt, det ser fikst og enkelt ud. Nej jeg køber det ikke, med mindre de kan købes i en almindelig butik. Og det har de reklamer til fælles med de sælgere, der stod på markeder og i indkøbscentre, det så så nemt og fikst ud, det de stod og lavede. Min mor faldt af og til for en af deres dimser, de fungerede bare aldrig rigtigt, når hun skulle bruge dem, og man kunne aldrig købe dem i en almindelig forretning.

Ret skal være ret. Min mor købte også engang en Bamix, den holdt i over 50 år, så hun blev ikke altid snydt, En Bamix kan man stadig købe.

Bonusinfo: Kirsten Skaarup har udgivet en ny kogebog: Klimakærlige frikadeller, bøffer, pateer & postejer. Den første ret hedder Bøffer af aubergine, den vakte glæde herhjemme.